Er zijn veel producten die vallen onder “virtual reality brillen”. Aan de ene zijde van het spectrum zijn er de professionele VR headsets die duizenden euro’s kosten en een PC nodig hebben om te functioneren, aan de andere kant zijn er de kartonnen houders voor smartphones. Het zijn de eenvoudige houders van karton die enorm toegankelijk zijn, en voor velen de eerste kennismaking vormen met virtual reality. Waar kun je als organisatie bedrukte VR brillen voor inzetten?

Een kartonnen smartphone houder laten bedrukken met een logo of afbeelding is slechts één deel van het geheel, de content en de doelgroep zijn twee andere elementen die niet vergeten mogen worden. Op deze pagina geven we zes situaties waarin bedrukte VR brillen uitstekend op hun plaats zijn, met nog een aantal praktische tips om de maximale impact te behalen.

1. Promotie van producten of diensten

Het ligt uiteraard voor de hand dat bedrukte VR brillen ingezet worden om producten en diensten te promoten, toch is het verstandig om even stil te staan bij de content. Het is in principe mogelijk om een Google Cardboard VR bril te bedrukken met logo zonder unieke content, er is immers volop keuze in de App Store.

Toch zullen de kartonnen houders in de meeste gevallen gebruikt worden om eigen content aan te bieden. Dit kan een 360 video zijn of een VR app. In dat geval is het verstandig om op het design aan te geven waar de content bekeken of gedownload kan worden.

Een QR code scannen is ook een optie, dat maakt het eenvoudiger en sneller om de content op te zoeken. Houd rekening met functionaliteit op zowel Android en Apple toestellen wanneer dit van toepassing is. Door de design stijl en grafische elementen op de bedrukte VR brillen en in de presentatie door te voeren vormt software en hardware een samenhangend geheel.

2. Cadeautje voor een festival

Grote festivals kunnen meerdere dagen in beslag nemen, kaartjes kunnen kostbaar en gewild zijn. Virtual reality content zoals een virtuele kaart of live streaming 360 graden video vanaf het podium zijn allemaal geslaagde aanvullingen op ieder evenement. VR kan ingezet worden voor, tijdens en na het festival.

Beloon bezoekers met een branded VR bril, die later als promotiemiddel kan dienen voor de volgende editie. Verspreiden van de bedrukte VR brillen is mogelijk door ze op te sturen na aanschaf van een ticket, bij de ingang van het festival of bij een verkooppunt. Bepaal vooraf welke content er wordt aangeboden en waar deze te vinden is, door met persoonlijke login codes te werken kun je de virtual reality presentaties exclusief aanbieden voor betalende gasten.

3. Benaderen van studenten

Scholen willen graag studenten die passen bij de opleiding. Dat geldt vanaf het basisonderwijs tot aan universiteiten. Sommige opleidingen hebben behoefte aan meer studenten, andere scholen willen graag de hoogste kwaliteit leerlingen binnenhalen. En vaak een combinatie van deze twee doelstellingen. Daarom wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van virtuele rondleidingen op de school of campus, die potentiële studenten wereldwijd kunnen bekijken via een branded Cardboard VR houder.

Het moment dat deze bedrukte VR brillen verstrekt worden is afhankelijk van het beoogde doel. Minder bekende scholen kunnen zichzelf voorstellen aan jongeren, het is ook mogelijk om de smartphone houder samen met de acceptatie bevestiging toe te zenden. Zo kan de student zich alvast voorbereiden op de situatie, wat beter werkt dan een website of brochure,

4. VR tours op afstand

Dit is een voorbeeld van een virtual reality toepassing die vaak gebruikt wordt door makelaars en touroperators in verschillende fasen van de sales funnel. Zo kan een makelaar wereldwijd kartonnen smartphone houders per post versturen aan mogelijke kopers. Touroperators kunnen klanten een VR bril toesturen met een link naar 360 presentaties van vakantiebestemmingen.

Dat levert meer respons op dan een catalogus op papier of een website met standaard foto’s en videoclips. VR tours kunnen op verschillende manieren gemaakt worden. Als video of als interactieve presentatie. Met een Cardboard VR houder behoort interactiviteit ook tot de mogelijkheden.

Dit kan via een capacitieve knop die in contact staat met het aanraakscherm, of door naar een hotspot in het beeld te kijken. Het is uiteraard ook mogelijk om de houder na een persoonlijk consult mee te geven zodat de potentiële klant later thuis de informatie in virtual reality kan bekijken. Het is meermaals bewezen dat VR en AR presentaties tot hogere conversie leiden.

5. Virtuele bioscoop

Om tijdens een evenement een virtuele bioscoop in te richten bestaan er diverse opties. Het is mogelijk om een groot aantal VR brillen aan te schaffen, daarnaast kunnen de VR brillen ook gehuurd worden. De tweede optie is doorgaans een stuk goedkoper, zeker wanneer het een eenmalig evenement betreft. Een andere optie is het uitdelen van bedrukte VR brillen aan de gasten. Ze kunnen vervolgens hun eigen smartphone gebruiken om de video te bekijken.

De presentatie kan via een link of QR code opgeroepen worden, of door een app te installeren. Het is daarbij een voordeel dat de gasten later de presentatie nogmaals kunnen bekijken op eigen gelegenheid via hun toestel.

Dit is overigens niet altijd de bedoeling, soms is de content specifiek bedoeld voor het evenement. Denk ook aan de optie voor een live presentatie ter plekke, en een andere (vervolg) presentatie wanneer de genodigden weer thuis zijn. Bespreek de mogelijkheden met het VR agency.

6. Weggeven tijdens events

Voor een groot deel komt deze toepassing overeen met de virtuele bioscoop, maar in dit geval betreft het een individuele ervaring. Bedrukte VR brillen vallen direct op, daarnaast zijn het kosteneffectieve promotiemiddelen.

Het is uiteraard mogelijk om een stapel Cardboards uit te delen aan iedereen die voorbij komt lopen, daarnaast is het een goede gelegenheid om contact te leggen met mogelijke klanten. Wijs ze op de content die ze direct tijdens het evenement kunnen bekijken, bied ze bijvoorbeeld een zitplek aan zoals een bank of (draaiende) stoel.

Na de pitch mogen ze de bedrukte kartonnen houder mee naar huis nemen en deze presentatie delen met vrienden en familie. Een universele houder is meermaals te gebruiken met alle soorten smartphones, daarmee is het een multifunctioneel promotieartikel.

7 tips voor bedrukte VR brillen

  1. Wanneer er een merk gepromoot wordt is het van belang om de juiste kleuren van de huisstijl terug te laten komen. Geef de juiste kleurwaarden door aan de drukker.
  2. Maak gebruik van bestanden in een resolutie die hoog genoeg is voor drukwerk. Vectoren hebben de voorkeur, bij foto’s zullen het doorgaans rasterafbeeldingen zijn. Let in dat geval op het minimaal aantal pixels die de afbeelding moet bezitten.
  3. Stem de content waar mogelijk af op het ontwerp van de VR bril. Houd rekening met de lettertypes, afbeeldingen en kleurstelling voor een uniforme presentatie.
  4. Denk bij het ontwerp goed na over de persoon die je wilt bereiken. Gaat het om de gebruiker van de VR bril, de omstanders of beide? De gebruiker ziet tijdens de presentatie niet de houder, omstanders juist wel.
  5. Het betreft een driedimensionaal ontwerp, naast de voorzijde kunnen de andere zijden ook bedrukt worden. Let op de oriëntatie van de afbeelding na het vouwen, zodat er niets verkeerd wordt weergegeven.
  6. Er zijn verschillende Cardboard VR houders verkrijgbaar die niet altijd volgens dezelfde specificaties gemaakt zijn. De Cardboard 2.0 standaard maakt interactieve bediening mogelijk, ook de wijze van vouwen kan afwijken per product.
  7. Een bedrukte VR bril die door de brievenbus past kan de verspreiding vereenvoudigen. Informeer hiervoor naar de mogelijkheden bij de leverancier.