Met virtual reality content kun je als bedrijf of organisatie veel kanten op. Denk aan een promotievideo in 360 graden, een virtuele tour of een spannende game. Om deze content te bekijken kun je goedkope Cardboards uitdelen voor gebruik met een smartphone, die je van iedere gewenste opdruk kunt voorzien. Voor wat inspiratie geven we op deze pagina negen voorbeelden van bedrukte virtual reality brillen, waarbij we zowel de pluspunten als de minpunten van ieder design onder de loep zullen nemen.

1. Albert Heijn

Eenvoudig doch doeltreffend, zo kun je de bedrukte VR bril van Albert Heijn het beste omschrijven. Het logo is zo bekend dat verdere tekst en uitleg niet nodig is. Daarnaast is de lichtere tint blauw onlosmakelijk verbonden met deze supermarktketen. Omdat het ontwerp niet specifiek verbonden is aan een promotie of actieperiode heeft deze Cardboard een lange levensduur. Het is wel van belang dat de afdrukkwaliteit in orde is, bij een digitale print is het bijvoorbeeld lastig om een mooie, egale kleur te garanderen. Drukwerk heeft daarmee zeker de voorkeur.

2. Bud Light

Bij dit ontwerp voor het populaire biermerk uit de Verenigde Staten, is ervoor gekozen om de campagne centraal te stellen met het merklogo klein op de voorzijde. Aan de zijkant is een hashtag geplaatst voor een viraal effect. De boodschap “whatever” ofwel “wat dan ook” zet overigens niet direct aan tot actie, het lettertype en de kleur van de hashtag is ook niet goed leesbaar. In context met de campagne kan de boodschap krachtig zijn, als individueel promotieartikel is het product wellicht minder sterk.

3. Conan

De talkshow presentator Conan O‘Brien heeft zichzelf de laatste jaren meermaals opnieuw uitgevonden zonder zijn herkenbare imago te verliezen. Door gebruik te maken van moderne middelen zoals podcasting en virtual reality weet hij relevant te blijven. Toch lijkt deze promotionele Cardboard uit de koker van sponsor AT&T te komen, en niet van het vaste Conaco team. Er was al een stripfiguur versie van Conan, wat voor deze speciale Comic-Con editie meer voor de hand zou liggen dan een generiek poppetje met rood haar. Ook het lettertype verschilt met het standaard font. De hashtag is in ieder geval wel duidelijk zichtbaar.

4. Coca Cola

Bij het merk Coca Cola denk je niet als eerste aan recycling, toch hebben ze een slimme manier bedacht om van een kartonnen verpakking een Cardboard te maken. In tegenstelling tot reguliere bedrukte VR brillen is het niet mogelijk om het logo goed te zien, dat is toch een beetje jammer. Gelukkig zijn de kleuren en letters zo herkenbaar dat de link snel gelegd wordt.

5. Google

Bij dit voorbeeld van bedrukte VR brillen hebben we niet gekozen voor de standaard Google Cardboard smartphone houder, maar voor een speciale editie. Het is een stijlvolle print met alleen zwart op recycled karton. Het lettertype en de bruine kleur doet klassiek aan, de subtiele landkaart maakt het helemaal af. Het geheel doet misschien een beetje goedkoop aan in vergelijking met een glanzende full-color print, toch heeft dit ontwerp zeker een specifieke charme.

6. McDonald’s

Dit is een merk dat direct herkenbaar is aan de gouden bogen, en de combinatie van geel en rood. Een Happy Meal wordt verkocht in een kartonnen verpakking, ideaal dus om een Cardboard houder van te maken. Daarbij moet worden opgemerkt dat het karton vrij dun is, niet ideaal voor een behuizing om vaak te gebruiken. Zeker in kinderhanden is dit product geen lang leven beschoren. Maar dat is misschien ook wel de bedoeling, om zo nog meer Happy Meals te verkopen…

7. Minions

Bedrukte VR brillen met ogen op de voorzijde zijn niet uniek, ter promotie van een Minions film is het wel heel toepasselijk. Het is met name leuk om te zien dat het motief zowel aan de voor- als aan de achterzijde toegepast wordt, zelfs aan een pluk haar bovenop is gedacht. De herhaling van het oog en bandje aan de zijkant is minder goed gekozen, naast het extra oog loopt het bandje niet mooi door. Als geheel is het toch een geslaagd ontwerp.

8. Valravn

Het zal niet voor iedereen direct duidelijk zijn waar deze actie op gericht is. Misschien een game voor mobieltjes? Nee, Valravn is een rollercoaster, met een speciale app wordt deze achtbaan gepromoot. Dit soort attracties lenen zicht uitstekend voor virtual reality promotie, daarmee is dit een geslaagde VR bril. Ook aan een duidelijke instructie met App Store logo is gedacht

9. Walmart

Hebben we een foutje gemaakt, dit is toch het beroemde Ghostbusters logo? Op de zijkant is Walmart FamilyMobile te zien, op de bovenkant de slogan “Don’t get SLIMED on savings”. Hoewel het doosje er kleurrijk uitziet, is het wel een behoorlijk vergezocht concept. Het is ook niet duidelijk of dit design is gericht op kinderen of volwassenen. Als promotie voor een nieuwe Ghostbusters film was deze houder misschien beter geweest, voor Walmart zet het weinig zoden aan de dijk.