Promotie en marketing zijn sinds de opkomst van internet sterk veranderd. Adverteren in kranten en mailings versturen hebben niet meer de impact van vroeger, en leveren niet meer het gewenste rendement op. Adverteren kan uiteraard ook via internet zoals met banners en filmpjes, toch laat de populariteit van Adblockers zien dat dit soort commerci?le uitingen lang niet altijd gewaardeerd worden. Met innovatieve marketing methodes bereik je niet alleen de juiste doelgroep, je kunt potenti?le klanten iets bieden dat ook echt een meerwaarde vertegenwoordigt. Neem bijvoorbeeld bedrukte VR Brillen voor zakelijke toepassingen.
Virtual Reality is momenteel erg populair, maar de meeste mensen hebben zelf geen VR Bril. Omdat je VR Brillen goedkoop kunt laten bedrukken levert dit enorme marketing mogelijkheden op, waarvan we op deze pagina enkele praktijkvoorbeelden zullen geven. Hoe kun je bedrukte VR Brillen zakelijk inzetten?
Wat is een bedrukte VR Bril?
Een VR Bril of een Cardboard VR houder is een kartonnen vouwplaat met twee kunststof lenzen. Na het vouwen kun je er een standaard smartphone in steken waarmee het een eenvoudige Virtual Reality headset wordt. Het karton is met elk motief te bedrukken, van een eenvoudig logo tot een full color foto. Daarmee is niet alleen de boodschap op het scherm interessant om te zien, de persoon die de VR Bril in handen heeft is ook jouw uithangbord.
Opvallende presentaties tijdens evenementen
Als ondernemer zul je vaak aanwezig zijn tijdens beurzen en evenementen met VR. Dit zijn ideale locaties om de juiste doelgroep in levende lijve te ontmoeten. Helaas is het aantal vierkante meters dat de vertegenwoordigers ter beschikking hebben doorgaans behoorlijk beperkt. Met bedrukte VR Brillen kun je de beursstand flink uitbreiden, door de virtuele wereld te gebruiken.
Zo kun je iemand een voorproefje geven van een nieuw model auto die nog niet eens in het echt gebouwd is. Of de voordelen van trainen in virtual reality omgevingen Elke variatie van de auto is te kiezen, iedere kleur, in de standaard uitvoering of helemaal gepimpt. En je hebt er niet meer ruimte voor nodig dan een bescheiden stukje karton met twee kunststof lenzen.
Tijdens presentaties op kantoor
Je ontvangt klanten op kantoor, met een glossy brochure zul je de bezoekers niet meer kunnen overtuigen, met een Virtual Reality presentatie des te meer. Omdat VR headsets op dit moment nog erg duur zijn en technologisch ingewikkeld maak je gebruik van bedrukte VR Brillen voor zakelijk gebruik. Je geeft ze deze Google Cardboard bedrukken houder in de hand, uiteraard met opdruk van het bedrijfslogo in de bekende huisstijl, en laat ze een VR presentatie zien.
Denk bijvoorbeeld aan een tourisme video in 360 graden waarin ze virtueel kunnen zwemmen met de dolfijnen. Het kan ook een interactieve presentatie zijn waarin de diensten of producten van de organisatie gevisualiseerd worden. Wanneer de klanten naar huis gaan mogen ze de bedrukte VR bril meenemen. Thuis kunnen ze hun eigen smartphone gebruiken om de presentaties nog eens rustig te bekijken.
Cadeautje voor thuis
Een envelop door de brievenbus, of een pakje dat thuis wordt afgeleverd, het is altijd weer een verrassing. Een VR Bril met zakelijke bedrukking is lekker licht en compact, het is niet meer dan een kartonnen vouwplaat met twee plastic lenzen. Het uitpakken is al direct een feest, in de begeleidende brief wordt uitgelegd hoe de ontvanger jouw speciale boodschap kan bekijken via deze VR Bril in combinatie met hun eigen smartphone.
Dit soort Virtual Reality marketing wordt bijvoorbeeld gebruikt door organisatoren van muziekfestivals, die samen met de entreetickets ook bedrukte VR Brillen zakelijk gebruiken om de bezoekers alvast een voorproefje te geven. In Amerika is er al een universiteit geweest die een VR Bril met opdruk toevoegde aan de acceptatiebrief voor studenten. Zo kunnen de leerlingen alvast een virtuele tour op de campus maken, met presentatie van hun toekomstige medestudenten.
Weggevertje aan aanwezigen
Oprah Winfrey gaf ooit een auto weg aan iedereen die in het publiek zat. Dat is niet voor elke organisatie weggelegd, de bekende ?goodie bag? of ?swag bag? is wel een uitstekende manier om jouw boodschap te verspreiden. Stel, je organiseert een modeshow waarbij de modellen over de catwalk lopen.
Prachtig om te zien, maar het gaat wel snel aan de ogen van de toeschouwers voorbij. Bij het verlaten van de voorstelling krijgt iedereen een tasje met vouchers, parfum samples en een bedrukte VR Bril met opdruk van merk, product of bedrijfslogo. Thuis, of in een leuke bistro kunnen de ontvangers de modeshow terugkijken in 360 graden, dat is ook leuk voor de vrienden die niet aanwezig konden zijn. De betaalbare prijzen voor VR Brillen voor zakelijke toepassingen maken dit een ideaal weggevertje voor klanten en contacten.
Bedrukte VR brillen zakelijk gebruiken voor marketing
Deze smartphone houders zijn geen wegwerpproducten, hoewel ze van hergebruikt karton worden gemaakt. Je kunt er vrijwel elke smartphone in steken, en naast jouw eigen promotionele boodschap ook andere VR apps en 360 videos mee bekijken. Daarmee heb je een ?viral? promotiegeschenk die een geheel eigen leven zal gaan leiden, waarmee je naast de primaire doelgroep ook de omgeving aan kunt spreken.