in dit jaar maakte de topspelers in Virtual Reality hun verkoopcijfers bekend. Enkele fabrikanten waren terughoudend met absolute cijfers, dat was waarschijnlijk te wijten aan de relatief lage verkoopcijfers. Zelfs het paradepaardje, de Oculus Rift van Facebook, wist slechts enkele honderdduizenden klanten te bereiken. Dat is teleurstellend te noemen gezien het feit dat de Gear VR van Samsung met dezelfde Oculus software werkt en een aantal van ruim vijf miljoen exemplaren wist te verkopen. Zelfs dat succes staat in schril contrast met de pakweg tien miljoen Cardboards die Google wist te verkopen. Daarin zijn het aantal Cardboards van andere fabrikanten niet eens meegeteld, waarvan de meeste verspreid worden door bedrijven als promotiemiddel. Hoe is zo’n bescheiden doosje van karton zo snel de koploper geworden in VR, en welke waarde vertegenwoordigt de Google Cardboard voor consumenten en de zakelijke markt? Dit is het verhaal van een hobby project door twee Google medewerkers dat uitgroeide tot een wereldwijd fenomeen.

Van hobby project tot fenomeen

Google is een modern bedrijf dat technologie combineert met creativiteit. Binnen Google worden werknemers gestimuleerd om minimaal twintig procent van hun beschikbare tijd te reserveren in creatieve ideeën, met als doel innovatie en creativiteit binnen het bedrijf te stimuleren. David Coz en Damien Henry kwamen met een kartonnen houder voor een smartphone waarmee je VR beelden kan bekijken. Dit eenvoudige vouwdoosje werd in 2014 geïntroduceerd tijdens de Google I/O ontwikkelaarsconferentie. Alle deelnemers kregen deze houder mee naar huis als weggevertje.

De bescheiden Google Cardboard bleek een schot in de roos. Hoewel het in technisch opzicht niet kan tippen aan VR headsets zoals de Oculus Rift en de HTC Vive biedt de Google Cardboard een laagdrempelige instap in de wereld van VR. Naast de tien miljoen officiële verkopen vanuit Google werden Cardboard apps meer dan 160 maal gedownload. Daarnaast werkt het systeem ook standaard met videodiensten als YouTube.

VR of 360 Graden video?

Hoewel de termen “Virtual Reality” en “360 Graden video” vaak door elkaar worden gebruikt is het niet helemaal hetzelfde. Bij VR wordt er een complete virtuele wereld vertoond waarin je vrij kunt bewegen. Met 360 Graden video ofwel Panorama video wordt een video als het ware geprojecteerd op een cilindervorm of op een bol waar je als kijker middenin staat. Google Cardboard beschikt niet over positionele tracking, je kunt dus niet vrij rondlopen. Je kunt wel navigeren in een virtuele omgeving via interactieve hotspots in het beeld, of met een standaard spelcontroller. Een Google Cardboard houder is daarmee een soort “VR Light”. Het biedt een laagdrempelige introductie in Virtual Reality die voor iedereen te begrijpen is.

Het geheim achter het succes van Cardboard

Waarschijnlijk was Google zelf ook verrast door het grote succes van de Cardboard, achteraf zijn er een aantal duidelijke redenen aan te wijzen waarom de bescheiden smartphone houder van karton tot zo’n enorm succes wist uit te groeien:

  • In 2012 bleek het VR Headset project van Oculus VR een enorme hit op Kickstarter. Dit succes was niet alleen een kickstart voor Oculus, maar voor de VR industrie die nog steeds enorm groeit. De pers sprong vol enthousiasme op Virtual Reality, en Google speelde hier mooi op in.
  • Smartphones zijn de laatste jaren steeds sneller en groter geworden, het zijn draagbare computers die ideaal zijn om VR beelden weer te geven. Je kunt vrijwel elke smartphone in een Cardboard houder steken, ook van concurrent Apple.
  • Een Google Cardboard is letterlijk gemaakt van karton, dit materiaal is heel eenvoudig te bedrukken. Daarmee is de Cardboard houder het ideale geschenk voor klanten en relaties.
  • De kosten voor de productie van Cardboard houders zijn relatief laag, je kunt er jong en oud mee bereiken dankzij de grote hoeveelheid aan apps en content die beschikbaar is voor smartphones.

Gratis weggevertje voor lezers

Internationale kranten als The New York Times en The Guardian staan niet stil in deze high tech wereld. Ze beseffen dat hun publiek meer verwacht dan woorden op papier. De NYT gaf alle leden een gratis Google Cardboard met opdruk om hun indrukwekkende documentaire “The Displaced” te bekijken. The Guardian liet een app maken genaamd “6 X 9” waarin je virtueel tijd kunt doorbrengen in een gevangeniscel om de ervaring van een isolatiecel angstaanjagend dichtbij te brengen.

Beleef evenementen waar je ook bent

De beleving van een live concert is moeilijk in beelden te pakken. Wanneer er 360 graden camera’s worden opgesteld tussen het publiek of op het podium lijkt het alsof je er zelf bij bent, terwijl je thuis vanaf de bank kijkt en luistert. Ook voor bezoekers op de achterste rij is een Cardboard houder ideaal om de artiest van dichtbij te zien, terwijl je de sfeer van dichtbij kunt meemaken.

Nieuwe mogelijkheden voor traditionele bedrijven

Chick-fil-A is een Amerikaanse keten die vergelijkbaar is met KFC zoals wij die kennen. Ze maken al langer gebruik van koeien om hun kiprestaurant te promoten, ze hebben een nieuwe campagne bedacht waarbij deze koeien de wereld met VR headsets bekijken. Er zijn ook meer directe toepassingen, denk aan een nieuw model auto als eerste bekijken in een virtuele showroom, of een droomvakantie uitzoeken door de lenzen van een VR headset.

Eenvoudig karton met vele gezichten

Karton is eenvoudig als vr bril te bedrukken, ook in kleinere oplages. Daarmee is de Cardboard een ideaal promotiemiddel gebleken. Veel bedrijven zoals Coca Cola en McDonalds hebben al dankbaar gebruik gemaakt van custom Cardboard edities, ook voor kleinere organisaties is het mogelijk in te haken op deze trend. De Cardboard kan direct gekoppeld worden aan een app, een videoclip, een virtuele tour of andere content. Voor elk budget is er een oplossing te bedenken.

Op meer manieren te recyclen

Een Google Cardboard wordt geleverd als bouwpakket van karton met twee kunststof lenzen. Daardoor is het meeste materiaal na gebruik te recyclen, waarmee het ook een milieubewust product is. Hoewel wegwerpen zeker niet nodig is, met duizenden apps voor smartphones is elke Google Cardboard houder keer op keer opnieuw te gebruiken.

Virtueel Paard van Troje

De headsets zoals Oculus Rift en de HTC Vive zijn wonderbaarlijke stukjes technologie, maar de koppeling met de PC maakt het nog een niche product. De Microsoft Hololens is ook veelbelovend, maar is met een prijs van drieduizend dollar toch een brug te ver voor het grote publiek. De Samsung Gear VR is op het juiste pad maar werkt alleen met enkele Samsung toestellen. De Google Cardboard is een kartonnen paard van Troje gebleken dat de virtuele wereld een stuk dichterbij heeft gebracht, voor zowel consumenten als voor zakelijke toepassingen.

Interesse in uw eigen Cardboard?

Meer informatie