Voor bedrijven, stichtingen, verenigingen en belangengroepen die op een opvallende manier hun doelgroep of de achterban willen bereiken, is een Google Cardboard bedrukken de ideale oplossing.

Het is modern, betaalbaar en zeer veelzijdig. Door de scherpe prijzen voor een Google Cardboard bedrukken is deze wijze van promotie niet langer voorbehouden aan organisaties als Coca Cola, Mcdonald’s en The New York Times. Van een eenmalig muziekfestival tot een weggevertje op beurzen, een Google Cardboard bedrukken is een slimme keuze.

Wat is een Google Cardboard?

Het zal je niet verbazen dat deze uitvinding van zoekmachine gigant Google komt. Met de toenemende populariteit van 360 graden video op YouTube (ook eigendom van Google) kwamen enkele medewerkers met een goedkope oplossing om een standaard smartphone te transformeren tot Virtual Reality headset. Dit hobbyproject groeide al snel uit tot een wereldwijd succes.

Maakt alleen Google deze Cardboard houders?

Nee, al snel na de introductie van de smartphone houders kwamen er veel kopieën op de markt. Het is uiteindelijk niet meer dan een stuk karton en twee plastic lenzen, het echte werk wordt door de smartphone uitgevoerd. Zo ontstond er een nieuwe markt waarbij de Google Cardboard bedrukken een gouden greep bleek om een merk of organisatie in de schijnwerpers te plaatsen met een betaalbaar stukje merchandise.

Wat kun je bekijken met een Cardboard Viewer?

Je kunt een Google Cardboard bedrukken en er zelfs een app of een film bij laten ontwikkelen, maar dat hoeft niet. Er zijn al duizenden VR apps en 360 video’s die je gratis kunt bekijken of spelen op iedere smartphone. Zo zal een Cardboard met bedrukking een geheel eigen leven gaan leiden, wat de zichtbaarheid uiteraard enorm vergroot. Het kan wel interessant zijn om eigen content te laten maken, bijvoorbeeld een 360 video met informatie over diensten of producten, of een informatieve Virtual Reality app. Ook virtuele rondleidingen zijn erg populair en relatief goedkoop om te laten produceren.

Steeds meer VR video

Al snel groeide Google Cardboard uit tot het grootste VR platform ter wereld, en dat is in de filmwereld niet onopgemerkt gebleven. Dat komt door de laagdrempelige manier om van een smartphone een VR headset te maken, daarmee kun je snel een enorme doelgroep bereiken. Hier zijn enkele voorbeelden die laten zien hoe belangrijk VR video is voor marketing en promotie:

1. Adobe Premiere Pro met VR montage

Premiere Pro behoort tot de meest gebruikte videomontage programma’s, de nieuwste versie is compleet ingericht om VR video productie te stroomlijnen. Zo kun je een VR headset gebruiken om de montages te maken, je kunt titels perfect positioneren voor aanvullende informatie, en het “point of interest” ofwel de plek waar de focus ligt kan in de montagesoftware bepaald worden. Zo wordt het eenvoudiger dan ooit om 360 video te laten maken.

2. Maestro van Penrose Studios

Naast 360 graden camera’s kun je ook met digitale objecten films maken, dat kan voor veel toepassingen interessant zijn. Zo kun je voorwerpen tot leven laten komen, laat een Google Cardboard bedrukken en zie producten in 3D via een smartphone animeren. Penrose Studios wil in dit medium de Pixar van VR video worden met hun animatie tool Maestro. Je kunt karakters ontwerpen in een Virtual Reality omgeving en zo prachtige ervaringen ontwerpen die de toeschouwer nog lang zal bijblijven.

3. Film Festival in Venetië

Steeds meer grote filmfestivals besteden aandacht aan VR films, ook het filmfestival in Venetië heeft dit jaar voor het eerst drie VR ervaringen onderscheiden. Filmmaker John Landis (An American Werewolf in London, Animal House) mocht drie Awards uitdelen voor beste VR film, beste VR ervaring en het beste VR verhaal. Het zijn vaak documentaires die in de prijzen vallen, ook commerciële 360 films worden zo in de schijnwerpers gezet. Wie gaat de eerste Gouden Loeki voor VR in de wacht slepen?

4. VR tijdens de Emmy Awards

De Emmy is de Oscar voor televisie, sinds 2015 kunnen VR producties meedingen naar het gouden beeldje met vleugels. Dit jaar zijn onder andere VR producties van The Simpsons en de Netflix serie Stranger Things genomineerd. Hierbij worden Virtual Reality films gebruikt om andere media te promoten. Mr. Robot is een uitstekend voorbeeld van een Google Cardboard bedrukken, ze lieten een speciale houder met ogen ontwerpen en deelde die uit aan een tribune vol gasten. Zo worden dragers van de Cardboard houder zelf het uithangbord voor een merk, dienst, product of organisatie.

5. Facebook maakt het mooier

Je kunt Google Cardboard laten bedrukken, het is wel de bedoeling dat jouw boodschap mooi tevoorschijn komt. Facebook biedt standaard ondersteuning voor 360 panorama video en foto, zo kun je de Facebook pagina gebruiken als promotioneel middel in combinatie met een VR smartphone houder. Omdat niet alle panorama foto’s standaard perfect uitgelijnd zijn, kan Facebook dit soort afbeelding voortaan automatisch optimaliseren. Zo komt jouw boodschap echt goed naar voren.

Een Google Cardboard bedrukken is een moderne manier van marketing met ongelofelijk veel mogelijkheden. “What you see is what you get” is niet eerder zo toepasselijk geweest.